top of page

תרפיה במוסיקה לילדים ולמבוגרים ומה זה עושה לגוף ולנפש..?

 

השפעת המוסיקה על המצב הנפשי ותהליכי ריפוי בגוף.

למוסיקה יש השפעה חזקה על מצב הרוח ועל הרגשות, ובכך היא יכולה להשפיע פסיכולוגית על המאזינים. מוסיקה היא דרך תקשורת, צורת ריפוי וצורת ביטוי אצל אמנים ומאזינים.

למלודיות ומקצבים יש תוכן עמוק יותר מאשר שירה וקול. נעשה שימוש במוסיקה כבר לפני מאות שנים לסיוע בריפוי ולשליטה בכאב. שימוש משמעותי במוסיקה נעשה במלחמת העולם השנייה במטרה לעזור לחיילים המשוחררים להתמודד עם הלם קרב, להילחם בסיוטי הלילה ונדודי שינה ולהרגיע חרדה.

האזנה למוסיקה ושירה לאחר שבץ מוחי, מועילה לתהליך ההחלמה ומסייעת לשיקום יכולת הדיבור ולזירוז שיקום תפקודי המוח - אלה הם עוד מחקרים שהתבצעו בארץ ובחו"ל.

מוסיקה יכולה לעזור לסובלים מחרדה ודיכאון להתמודד עם ההפרעות הנפשיות שלהם, במקום להסתמך על מתן מרשמי תרופות בלבד. הקליניקה הראשונה לתרפיה במוסיקה נוסדה בשנת 1950 וכיום קליניקות של תרפיה במוסיקה נפוצות בכל העולם. הן מוכיחות כי מוסיקה יכולה להוות חלק חיוני בבריאות וברווחה המנטאלית של האדם.

על ידי שמיעת מוסיקה מרגיעה כל בוקר וערב, אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה יכולים להוריד את לחץ הדם ולשמור עליו בגבולות הנורמה. על פי מחקר שדווח בכנס של האגודה האמריקנית ליתר לחץ דם שהתכנסה בניו אורלינס, האזנה של 30 דק' ביום למוסיקה קלאסית, עשויה להפחית את לחץ הדם באופן משמעותי.

מוסיקה יכולה לעזור לסובלים מכאבי ראש כרוניים ומיגרנה בכך שהיא מפחיתה את עוצמת, תדירות ומשך כאבי הראש.

יישום פרקטי נוסף של מוסיקה כתרפיה הוא בעת לידה. מעודדים אימהות הרות ליצור דיסק של שירים אהובים כאמצעי להסחת דעת בזמן הלידה.

סר א. האנט אמר: "מוסיקה היא רפואה ללב שבור" והתכוון שהיא יכולה להרגיע עצבות. הוא לא חלם שבעוד מס' שנים (2008) בארה"ב, באונ' מרילנד, יגלה ד"ר מייקל מילר, על סמך מחקר, שאדם המקשיב למוסיקה האהובה עליו, אכן תשפר את תפקוד ליבו. מסתבר שלהקשבה של 30 דק' ביום למוסיקה אהובה, יש גם סגולה להרחיב ולנקות את כלי הדם. באותו מחקר גילו שהקשבה במשך שעה למוסיקה מלחיצה או מעצבנת גרמה לעורקי הנבדקים להתכווץ ב-6%, ברמה שדומה בהשפעתה לאכילת המבורגר גדול.

bottom of page