top of page

האם בעיות בדיקציה (דיבור) עלולות להשפיע על יכולת השירה?

השבוע התלמידה החדשה שלי שהגיע ללמוד פיתוח קול שאלה אותי:

״ אני מאוד אוהבת לשיר ואני שרה הרבה שנים במקהלה בבית הספר שלי אבל אני שמה לב שהקול שלי לא נשמע כל כך טוב. יש לי קושי לפגוע בצליל בצורה נקייה והקול שלי נשמע מאוד צרוד במיוחד בצלילים הגבוהים. חוץ מזה, יש לי גם בעיות בדיבור (אשר היו לי כל החיים) ואני תוהה האם זה עלול להשפיע על השירה שלי.....? אם כן ,אז איך בכל זאת אפשר לתקן את זה...? ״

קודם כל, צריך לבדוק האם את לא פוגעת בצליל בצורה נקייה כי את לא שומעת איפה את אמורה לשיר אותו או שזה בגלל שהקול שלך לא משתף פעולה. במקרה הזה זה לא בגלל קושי בשמיע אלה בטכניקה ווקאלית. מנקודת מבט טכנית, יש כמה כללים בסיסיים, למשל, אם את שרה צליל שהוא שטוח אז אין מספיק תמיכה, אם הצליל הוא חד וכואב מידיי באוזן אז את מפעילה יותר מידי לחץ, אם את מרגישה סוג של אי צלילות בקול וצרידות זה גם סימן של לחץ יתר על מיתרי הקול ויכול להיות גם שהלסת התחתונה לא משוחררת מספיק.

 

להתחלה, חשוב לשים לב ששרירי הפנים והצוואר, הם צריכים להיות משוחררים וחסרי כל מאמץ בשביל שהקול יזרום החוצה בצורה חופשית, בנוסף לכך כדי לעשות תרגילי שחרור לשון, כמה שהשרירים האלה יותר משוחררים כך יותר טוב לקול והאוויר יתחיל לזרום חופשי החוצה. אחר כך, חשוב לעבוד על דיבור, לנסות לקרוא את הטקסט של השיר בצורה ברורה ואיטית כדי שתבינו את המילים. לגבי כל העניין של הדיקציה (דיבור) זה מאוד תלוי אילו בעיות קיימות... למשל, האם זה בעיה של מיתרי הקול שלא נסגרים בגלל היבלות, בצקות ובעיות רפואייות אחרות אז בוודאי שזה משפיע את קולכם וחייב מייד לפנות לרופא אף אוזן גרון בשביל קבלת הטיפול המתאים, האם זה בגלל סוג של עילגות בקול אז זה לא משפיע ישירות על הקול ויכולת השירה שלכם אבל כן יהיה לזה אפקט לא כל כך טוב במהלך הביצוע, למשל, המילים לא ברורות או זרימת אוויר לא אחידה, שירה דורשת עיקביות ושליטה בלחץ אוויר בגוף ואם תוך כדי ביצוע השיר את לא מצליחה להשתלט על זה ואת כל הזמן במאבק לשמור על איזון, סימן שצריך לחזור לתרגילי קול ודיקציה שהם חלק מלימוד פיתח קול. למרות זאת, אם יש בעיות בדיבור שהם לא רפואיות ואת יודעת שאת מקדישה עבודה קולית טכנית כדי לשפר את המצב, אם את סובלת מחוסר ביטחון בשירה מהדברים אלה, לא צריך להתבייש אלה להמשיך לשיר משוחרר, תרשי לעצמך לעשות טעויות מכוון שהקול שלך ישמע יותר טוב כשמנטלית תהיי משוחררת בראש ולא תתביישי ולא תתני לזה לעצור אותך!

bottom of page